
Prinsip APEL
Pengalaman pembelajaran anda adalah penting tanpa mengira di mana atau bagaimana anda memperolehinya. Jika ia berkaitan dengan program atau kursus yang anda memohon, ia seharusnya diiktiraf.
Jika pengalaman anda dinilai, ia perlu adil dan tepat serta berdasarkan bukti kukuh. Ini bermakna penilaian mesti tidak berat sebelah, adil, fleksibel, sah dan boleh dipercayai.
Penilaian seharusnya dilakukan oleh orang yang sangat berpengetahuan dalam bidang subjek atau kemahiran yang anda dinilai. Mereka tahu kandungan dengan mendalam dan tahu cara menilai pengalaman anda.
Cara anda dinilai sepatutnya sesuai dengan tahap pengetahuan dan pengalaman anda. Ini akan memastikan bahawa anda dapat menunjukkan kemahiran sebenar anda.
Sebarang keputusan berkaitan penilaian anda akan disampaikan dengan jelas kepada anda dan akan dapat diakses oleh anda supaya anda dapat memahami dan menilainya dengan mudah. Selain itu, anda mempunyai hak untuk membuat rayuan terhadap sebarang keputusan, memberikan anda peluang untuk mengemukakan kebimbangan anda dan menilai semula.
Anda seharusnya mempunyai akses mudah kepada maklumat dan perkhidmatan sokongan yang menghormati dan memenuhi keperluan kepelbagaian semua pelajar. Perkhidmatan ini seharusnya membantu anda memahami dan mengurus perjalanan pembelajaran anda.
Perlu ada proses jaminan kualiti yang jelas dan terbuka. Ini adalah untuk memastikan bahawa anda boleh mempunyai keyakinan terhadap keadilan dan ketepatan penilaian dan keputusan mengenai permohonan anda.

Pengiktirafan Pembelajaran
Pembelajaran Formal
Ini merujuk kepada pembelajaran yang disengajakan melalui pendaftaran dalam program pengajian dalam konteks yang teratur dan tersusun (contohnya di sekolah, kolej dan universiti) yang biasanya membawa kepada kelayakan formal.
Pembelajaran Informal
Juga dikenali sebagai pembelajaran pengalaman, ia berlaku secara berterusan sepanjang hayat. Ia biasanya timbul daripada aktiviti kerja yang tidak dilakukan dengan tujuan pembelajaran dalam fikiran. Oleh itu, selalunya ia adalah pembelajaran yang tidak disengajakan.
Pembelajaran Tidak Formal
Ini adalah pembelajaran yang berlaku seiring dengan sistem pendidikan dan latihan arus perdana. Mungkin ada penilaian tetapi ia biasanya tidak membawa kepada pensijilan rasmi. Seminar, bengkel, perantisan dan kursus ringkas adalah contoh pembelajaran tersebut.
Contoh Bukti Yang Boleh Diterima
Bukti Langsung
Sijil-sijil
Anda boleh mengemukakan bukti kelayakan anda seperti:
- sijil persekolahan
- pernyataan keputusan
- sijil kursus
- lencana/kelayakan digital
Rekod Tempat Kerja
Rekod yang boleh digunakan untuk mengesahkan aktiviti tempat kerja anda termasuk:
- surat lantikan
- kontrak
- lembaran kerja
- minit mesyuarat
- penilaian kerja
Contoh-contoh Kerja
Anda boleh mempamerkan contoh kerja anda seperti:
- lukisan
- gambar
- tulisan
- rakaman audio/visual
- laporan
- reka bentuk
- objek fizikal
- prototaip produk
Dokumen dan anugerah
Anda boleh memberikan bukti pencapaian anda melalui:
- Surat pujian
- Karya yang diterbitkan
- Trofi
- Anugerah/darjah kebesaran berjasa

Bukti Tidak Langsung
Prestasi kemahiran
Anda boleh membuktikan kecekapan anda melalui:
- dokumentasi projek
- interaksi yang direkodkan (seperti transkrip perbualan dan urutan e-mel)
- rekod persembahan / demonstrasi
- skor penilaian
- maklum balas pelanggan
Rekod Peribadi
Anda boleh menyediakan bukti sokongan dalam bentuk:
- petikan diari peribadi
- catatan buku log
- rekod latihan
- nota dan lakaran
- surat-menyurat peribadi
Pengesahan/testimoni
Anda boleh memberikan pengesahan tuntutan anda melalui:
- Surat majikan
- Surat sokongan daripada pemimpin komuniti, tokoh masyarakat, ahli parlimen anda, dan lain-lain.
- Pengesahan oleh pelanggan yang penting/terkenal
- Testimoni peribadi
Akuan pihak ketiga
Anda boleh memberikan bukti pencapaian anda yang muncul di dalam:
- artikel berita
- rakaman audio/visual
- petikan jurnal
- buku
- editorial/komen