Prinsip APEL

Your learning experiences are important regardless of where or how you acquired them. If they're relevant to the programme or course you're applying for, they should be recognised.

If your experience is assessed, it should be fair and accurate and based on solid evidence. This means that assessments be must unbiased, fair, adaptable, valid and reliable.

Assessments should be carried out by people who are well versed in the subject area or skill you're being assessed on. They know the content inside out and know how to evaluate your experience.

The way you're assessed should be appropriate to your level of knowledge and experience. This will ensure that you can demonstrate your actual skills.

Any decision relating to your assessments will be clearly communicated to you and will be accessible to you so that you can easily understand and review it. In addition, you have the right to appeal any decision, giving you the opportunity to address your concerns and reassess.

You should have easy access to information and support services that respect and cater for the diversity of all learners. These services should help you to understand and manage your learning journey.

There should be clear and open quality assurance processes. This is to ensure that you can have confidence in the fairness and accuracy of assessments and decisions about your applications.

Pengiktirafan Pembelajaran

Ini merujuk kepada pembelajaran yang disengajakan melalui pendaftaran dalam program pengajian dalam konteks yang teratur dan tersusun (contohnya di sekolah, kolej dan universiti) yang biasanya membawa kepada kelayakan formal.

Juga dikenali sebagai pembelajaran pengalaman, ia berlaku secara berterusan sepanjang hayat. Ia biasanya timbul daripada aktiviti kerja yang tidak dilakukan dengan tujuan pembelajaran dalam fikiran. Oleh itu, selalunya ia adalah pembelajaran yang tidak disengajakan.

Ini adalah pembelajaran yang berlaku seiring dengan sistem pendidikan dan latihan arus perdana. Mungkin ada penilaian tetapi ia biasanya tidak membawa kepada pensijilan rasmi. Seminar, bengkel, perantisan dan kursus ringkas adalah contoh pembelajaran tersebut.

Contoh Bukti Yang Boleh Diterima

Bukti Langsung

Anda boleh mengemukakan bukti kelayakan anda seperti:

  1. sijil persekolahan
  2. pernyataan keputusan
  3. sijil kursus
  4. lencana/kelayakan digital

Rekod yang boleh digunakan untuk mengesahkan aktiviti tempat kerja anda termasuk:

  1. surat lantikan
  2. kontrak
  3. lembaran kerja
  4. minit mesyuarat
  5. penilaian kerja

Anda boleh mempamerkan contoh kerja anda seperti:

  1. lukisan
  2. gambar
  3. tulisan
  4. rakaman audio/visual
  5. laporan
  6. reka bentuk
  7. objek fizikal
  8. prototaip produk

Anda boleh memberikan bukti pencapaian anda melalui:

  1. Surat pujian
  2. Karya yang diterbitkan
  3. Trofi
  4. Anugerah/darjah kebesaran berjasa

Bukti Tidak Langsung

Anda boleh membuktikan kecekapan anda melalui:

  • dokumentasi projek
  • interaksi yang direkodkan (seperti transkrip perbualan dan urutan e-mel)
  • rekod persembahan / demonstrasi
  • skor penilaian
  • maklum balas pelanggan

Anda boleh menyediakan bukti sokongan dalam bentuk:

  • petikan diari peribadi
  • catatan buku log
  • rekod latihan
  • nota dan lakaran
  • surat-menyurat peribadi

Anda boleh memberikan pengesahan tuntutan anda melalui:

  • Surat majikan
  • Surat sokongan daripada pemimpin komuniti, tokoh masyarakat, ahli parlimen anda, dan lain-lain.
  • Pengesahan oleh pelanggan yang penting/terkenal
  • Testimoni peribadi

Anda boleh memberikan bukti pencapaian anda yang muncul di dalam:

  • artikel berita
  • rakaman audio/visual
  • petikan jurnal
  • buku
  • editorial/komen